DEHIDRASI, bahaya atau tidak?

Dehidrasi adalah dimana keadaan kita mengalami kekurangan air dalam badan atau dengan kata lain  tubuh badan kita kehilangan cecair dan elektrolit (zat garam) dalam jumlah yang berlebihan dan boleh mengakibatkan badan kita tidak berfungsi secara normal.

Tubuh badan manusia dewasa memerlukan sekurang-kurangnya 2 liter air sehari bagi memastikan tubuh badan berfungsi dengan baik, ini kerana tubuh badan kita terdiri daripada hampir 60% air.




Antara gejala apabila badan anda sedang mengalami dehidrasi adalah:


1- Anda berasa haus
2- Kulit, mulut dan mata menjadi kering
3- Sering keletihan walaupon tidak melakukan kerja yang berat
4- Air kencing menjadi sedikit, warna agak pekat, dan berbau hancing yang agak kuat
5- Mengalami sembelit
6- Kerap mengantuk walaupon cukup tidur
7- Rasa pening apabila menukar posisi daripada duduk ke posisi berdiri
8- Air mata menjadi kering
9- Mata cengkung
10- Nafas laju


Secara umumnya dehidrasi boleh berlaku kepada semua peringkat usia dari bayi hingga ke warga emas terutamanya bagi mereka yang menghidapi penyakit diebetis, wanita yang sedang datang haid, kerap stress, ada mengambil ubat-ubatan yang memberi kesan kepada dehidrasi, ibu yang sedang hamil dan menyusu, anda yang mengalami muntah-muntah dan cirit birit, demam pada suhu yang terlalu tinggi, dan apabila seseorang itu sedang berpuasa dengan keadaan musim yang panas.

Adakah dehidrasi ini bahaya?

Ya, dehidrasi sangat bahaya jika tidak dirawat atau dicegah kerana ia boleh membawa kepada strok haba. dan strok haba boleh membawa kepada kematian atau kecacatan  kekal / hilang upaya.




Antara tips untuk mengelakkan dehidrasi:

1) Banyakkan minum air suam kosong
2) Minum minuman yang boleh menambah elektrolit, bagi menggantikan elektrolit yang hilang akibat berpeluh. minuman pilihan terbaik yang lebih sihat dan berkhasiat seperti PERFORMANCE ⓇDRINK
3) Hadkan aktiviti diluar rumah
4) Memakai topi atau payung ketika keluar untuk mengelakkan pancaran haba terus ke badan.
5) buka kipas atau air cond untuk sejukkan badan.
6) Pakai pakaian bewarna terang dan longgar
7) Pakai losyen, moisturizer rangkaian daripada Youth Skincare perlindungan spf 50
8) Kurangkan atau elakkan minuman yang tinggi gula, kafein dan alkohol.






Antara salah satu tips untuk mencegah dehidrasi adalah dengan mengambil minuman elektrolit.
Gantikan minuman tenaga anda dengan minuman yang lebih sihat, selamat, berkhasiat dan lazat!


Perbezaan antara minuman Performance Shaklee dan minuman isotonik dipasaran.


PerformanceⓇ bantu menyegarkan dan menghilangkan dahaga. Prestasi lebih optimum dan cemerlang.




Pertama kali ia dihasilkan pada tahun 1980-an oleh saintis Shaklee dan Universiti Yale bagi membantu projek penerbangan Daedalus (Human powered flight programme).





PerformanceⓇ merupakan minuman sukan pertama bagi para atlet di Amerika Syarikat. Melalui perkasaan produk performance Shaklee, penerbangan Deadalus telah mencipta rekod sejarah sebagai penerbangan berkuasa manusia yang terjauh iaitu 72 batu dan rekod ini masih bertahan sehingga kini.

PerformanceⓇ juga telah direka khusus untuk para angkasawan NASA Amerika Syarikat, Sejak berpuluh tahun yang lepas lagi Shaklee bekerjasama dengan NASA ntuk menghasilkan suplemen ASTRO-ADE untuk membantu angkasawan NASA kekalkan kesihatan di angkasawan. apabila angkasawan balik ke bumi, transition tekanan secara drastik akan menyebabkan darah mereka menjadi pekat, dan kebiasaannya mereka akan pengsan dan akan dimasukkan kedalam hospital dalam tempoh masa tertentu sehingga mereka sedar.




dan Shaklee telah mencatat sejarah apabila angkasawan NASA tidak pengsan malah segar seperti biasa, dan kalau anda nak tahu produk performance Shaklee adalah hasil dari kajian saintis Shaklee dan NASA sebelum ini.

Kolaborasi Shaklee dan NASA



Para atlet antarabangsa dan pengembara terkemuka memilih PerformanceⓇ sebagai pilihan utama mereka. Kerana minuman ini telah banyak membantu performance mereka dalam mencipta rekod dunia samaada dalam bidang sukan mahupun aktiviti pengembaraan.






Ujian klinikal membuktikan rumusan eksklusif OptiCarb yang sudah dipatenkan ini akan meningkatkan tenaga otot sebanyak 6 kali ganda, memberikan tenaga untuk memelihara kitaran bendalir dalam tubuh. Berbeza dengan minuman sukan yang lain,PerformanceⓇ mempunyai lebih 67% otot glikogen (sumber tenaga) dan menyediakan tenaga dari 3 jenis karbohidrat dengan segera.


Pilihan terbaik untuk tenaga di bulan Ramadhan,


KEUNIKKAN PERFORMANCEⓇ SHAKLEE.

Terdiri daripada kompenan elektrolit yang penting iaitu sodium, chloride, magnesium, kalsium, postassium. Yang mana ia membantu tubuh kita menjaga kestabilan bendalir agar tidak kekeringan, dan baik untuk sistem neuromotor (tindak balas saraf dan otot)

flavour baru lemon lime edisi Ramadhan



MANFAAT UTAMA PERFORMANCEⓇ

1) Meningkatkan daya ketahanan badan

Memberikan tenaga dalam otot dan sel dengan cepat, menggantikan air yang hilang sewaktu latihan fizikal, meningkatkan daya tahan otot dan memanjangkan waktu latihan tanpa mencederakan tubuh


2) Membekalkan tenaga & daya ketahanan fizikal, ia mengimbangi dan membekalkan eloktrolit dalam tubuh dan mengimbangi metabolisme air dalam tubuh. ia mengandungi potassium, kalsium, sodium, phosphorus, magnesium dan chloride. ia juga dirumus secara ekslusif untuk membekalkan tenaga fizikal terutamanya mereka yang aktif dalam kerja seharian.


3) Mencegah penyahidratan- Mengurangkan kehausan, melembabkan kulit dan kelihatan lebih muda.

4) Mengekalkan paras gula- terbukti secara klinikal dalam memelihara paras gula darah yang penting bagi tenaga otot dan percepatkan sembuhan akibat kecederaan otot.

perisa oren + perisa lemon lime




KEISTIMEWAAN SHAKLEE

Meningkatkan prestasi untuk mencapai kemenangan yang diimpikan, serlahkan prestasi terbaik untuk kekalkan momentum.

dengan proprietari OPTI-lyte campuran elektrolit ditambah campuran unik karbohidrat untuk memberikan tenaga segera dan berterusan disamping menyokong penghidratan optimum.






Minuman ini sesuai untuk semua peringkat usia, ibu hamil, dan ibu menyusu. Dapatkan performance drink dari saya pengedar shaklee Malaysia.

0132120792
Farah



Disclaimer: produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

Comments

Popular posts from this blog

Incentive Trip Shaklee (Regional & International)

BIG WHY Saya Buat Bisnes Shaklee

Malaysia Negara Paling Gemuk di Asia