Berpantang dgn Shaklee...boleh ke???

Assalammualaiikum semua!
haaa, hari ni nak share set pantang shaklee, persediaan sebelum proses kelahiran cahaya mata, ..hehehe tp saya ni anak dara lagi tau, nak share kenala rujuk/tanya org yg dah berpengalaman yg dah ade anak & yang paling musatahak dye dah gune set pantang moden shaklee ni..:P

jom kte bce testimoi dari kazen saya sendri.

BERPANTAG DENGAN SHAKLEE? BIAR BENOR???

"Bukan apa, soalan di atas tu dahulunya pernah dtg dr mulut saya sendiri. Saya ni di suatu masa yg lalu adalah antara orang yg anti dgn supplemen. Waktu tu, saya rasa vitamins ni mcm mkn ubat, kalau xmkn, sakit dtg semula, bdn jd teruk dan sbgainya.
Disebabkan salah tanggapan saya terhadap supplement, saya telah mengorbankan harta saya yg plg bernilai iaitu TIDAK MAMPU UNTUK MENYUSUKAN 2 ORG ANAK SAYA SEHINGGA 2 TAHUN. Allahuakbar....rasa nak menitik air mata ini kalau saya kenang keegoaan saya waktu tu.
Mungkin ada yang menyangkal statement saya ni dgn berkata "Alah, aku pun xambil apa2 supplemen, tp boleh jer menyusukan anak sampai 2 tahun" Yer, kalau benarlah bagai di kata, syukur alhamdulillah. saya pun tumpang gembira kerana puan2 di luar sana tidak perlu bergantung pd supplemen utk menyusukan anak.
Tetapi utk diri saya yg hina dan kerdil ini, saya telah serik utk melalui pengalaman "stress susu xada, stress susu merudum, stress dgn kerja yg bnyk, stress dgn badan yg letih dan xmampu nk commit utk pump at least 2X waktu bekerja dan stress dgn hidup yg sentiasa berjauhan dgn suami"
Kerana keegoaan dan kecetekan ilmu, saya hanya meneruskan penyusuan anak dgn berkonsepkan tawakkal, yer tawakkal dan kurang berusaha. saya hanya pasrah bila anak saya yg pertama dan kedua, terpaksa saya campurkan dgn susu formula bila mereka menjangkau usia 6-7 bulan akibat susu yg semakin merudum. Ya, dan saya juga pasrah bila anak kedua saya mengalami sembelit yg teruk bila mula campur dgn susu formula.ya, dan saya juga pasrah bila anak2 selalu sakit sejak mula minum susu formula. Allah....maafkan ummi sayang!
Sesungguhnya saya yakin badan manusia memerlukan supplemen utk menampung keperluan nutrien badan saharian. Kalau tidak, masakan doktor turut memberi vitamin seperti asid folic, obimin dan neuro gain kpd ibu2 yg mengandung, tentu sahaja kerana pemakanan kita seharian tidak mampu menyediakan keperluan yg cukup utk pembentukan bayi dalam kandungan. Dan vitamins Shaklee yg saya ambil adalah untuk menyediakan badan saya agar bertenaga utk terus fight for breasfeeding!
Oklah, berbalik kepada persoalan, boleh ker berpantang dgn hanya makan vitamins jer? jwbnya...IYA, BOLEH, OK. Mungkin ada yg bertanya lg, eh, bukan mak2 kita dulu mkn jamu ker sewaktu pantang? Yup, legend mengatakan demikian, tp jgn dilupa, kita yg mencipta legend dan legend juga boleh berubah dgn berubahnya zaman, teknologi dan cara hidup. So why not, kita mencipta legend yg baru utk generasi anak2 kita? hahaha...melalut ke sini pulak.
Bagi saya, berpantang dgn vitamins Shaklee adalah pengalaman yg baru dan saya dapat merasai keberkesanannya. Result mmg superb!
Apa yg saya lalui sepanjang berpantang anak ketiga ni adalah sgt berbeza compared to anak pertama dan anak kedua. Antara yg saya dpt kongsikan:
1. Saya tidak stress bila susu tidak keluar pada hari pertama dan kedua. Saya yakin dgn percaturan Allah bahawa perut bayi adalah kecil dan susu yg keluar adalah berkadaran dgn keperluan baby. Ini sgt berbeza masa deliver ammar n sumayyah. asyik menangis jer :(
2. Saya tidak penat dan terlalu letih bila struggle utk ajar baby sucking pd hari pertama kelahiran wpun saya baru sahaja deliver baby. Dan saya tak mudah mengalah utk bg baby Fateh susu formula seperti abg n kakak nya, yg mana hari pertama kelahiran, mereka dh disumbat dgn susu formula akibat ummi nyer yg xtahan dgn desakan org2 sekeliling (nurse, MIL dll) yg baby saya lapar. so kena bg minum. and this time, saya sgt puas hati sbb baby Fateh xsentuh langsung susu formula sehingga ke hari ini. alhamdulillah...
3. Baby Fateh juga sgt kuat ketahanan badannya. susah sgt nk tgk dia meragam, perut masuk angin ker dll wpun ummi nyer sental semua makanan yg xsepatutnya. hahaha...(Antara makanan yg xpatut daku mkn during confinement ialah durian, ubi keledek dan kuih koci, tp semua tu daku bedal dgn jumlah kuantiti yg bnyk. xcaya, leh tanya ibu kesayangan ku, dia menjadi saksi yg anak nya menyental makanan xhengat dunia, siap kena bebel). tp alhamdulillah, mlm tu baby Fateh tidur dgn enak nya :)
4. Baby Fateh juga xkena jaundis yg tinggi, if nk compare dgn abg n kakaknya. Jaundice baby Fateh pun adalah sbb kurang menyusu...unlike ammar n sumayyah, wpun kuat menyusu badan, bacaan jaundice mereka semakin naik, naik dan naik sampai 2-3 minggu. Sumayyah siap kena buat scanning perut sebab dokotor takut ada apa2 tersumbat. mana taknya, susu bukan main kuat minum, sekali minum sampai 5 oz, tp jaundice xturun2. Tapi baby Fateh, semakin dia kuat minum, semakin turun bacaan jaundice nya. Alhamdulillah...

5. Makan vitamins juga buat badan saya kuat utk bgn mlm mengepam susu. Memandangkan suami tiada di sisi, saya berpantang sendirian (seminggu di hospital, seminggu di rumah ibu dan selebihnya di rumah sendiri). waktu di rumah sendiri, saya handle anak2 bersama maid, husband berada jauh di perantauan (waktu tu husband berada di amsterdam). tp alhamdulillah, saya boleh tidurkan anak2 sendiri, bgn mlm utk pam susu, dan bermain dgn anak2 di waktu siang. kalau x ambil supplement, hai xtahulah...mesti bdn penat, menangis teringat hubby lg dan stress nk layan karenah anak2 yg super duper bijak nya. hehe ~ ~

Ok, di bawah ni antara supplement yg saya ambil during confinement:

1. B Compleks
2. Vitalea
3. Vit C
4. Zinc
5. ESP
6. Alfalfa

Inilah set berpantang Shaklee, dh bawa siap2 ke hospital


Ni stock EBM saya sepanjang pantang


Hah, yg ni baru saja dibeli (deep freezer); untuk menampung keperluan simpanan EBM ku yg dh memenuhi ruang peti ais rumah sampai nk masuk ikan/ ayam/ udang etc kena fikir bnyk kali. hehehe


Bagi saya, konsep supply vs demand dlm breasfeeding mmg penting. makanlah apa jenis vitamin, milk booster ker tp kalau kita malas nk pump, malas nk bgn mlm utk buat EBM, malas nk jaga makan, malas nk minum air at least 2 litre sehari, jgn harap susu akan bnyk.

Dan vitamins shaklee bukan saja sebagai milk bosster, tetapi yg jauh lebih penting, ia melengkapi keperluan nutrien saya agar saya yg sebagai 'supply' ni mampu utk menampung 'demand' yg tinggi dr baby Fateh. Dan saya akui, pemakanan saya seharian xmampu nk bg saya kuat, bertenaga dan cool utk terus fight for breasfeeding :)

Apa lg, anda di luar sana tak ingin merasai kelainan sewaktu berpantang? xingin bdn cergas during confinement? "

haaaaa, ni la dye kazen sy sndri yg mmg consume set ni, amacam? bestkan, moden+selamat+mudah+dan kekal sihat...saya pon akan consume set ni ble nk berpantang nanti, coz saya x suka makan jamu2 yg kte xtau tahap keberkesanan da keselamatan dye..lagi satu saya x suke tepek2 kat dahi tu..hehe

 
* Entry ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda?




Hubungi saya:

Cik Nor Farah Mohd Farid
Shaklee Independent Distributor (ID No: 953262)
+60132120792


Comments

Popular posts from this blog

Incentive Trip Shaklee (Regional & International)

BIG WHY Saya Buat Bisnes Shaklee

PENGALAMAN BERSALIN CAESAR