Apa Yang Tak Best Bila Badan Gemuk?

Bismillahhirrahmannirrahim.

.

Hai Assalammualaikum semua.😊 semoga semua dalam keadaan baik-baik sahaja ya, Insha Allah. Kalau berdasarkan pengalaman, Farah memanglah tak pernah gemuk, berat Farah dulu sebelum kahwin paling tinggi pon boleh cecah 48kg je. susah sangat nak naikkan berat badan sampai angka 50 kg. makan macam bela saka pon berat susah gila nak naik. metabolism tinggi masa tu.

.

Sampailah lepas kahwin, kemudian pregnant dan berat paling tinggi adalah tak silap cecah 61kg masa pregnancy kedua, time tu pon dah rasa risau gila berat dah lebih 60kg. Padahal adatlah tengah pregnant kan. hihi. Lepas bersalin alhamdulillah berat Farah average 50-55kg. kalau ikutkan BMI Farah normal lah dengan ketinggian 156 cm bersesuaian dengan berat badan yang sekarang.

.

Tapikan apa yang membimbangkan actually sekarang ni tak boleh makan lebih sikit berat cepat je naik 😭. ada bahagian - bahagian yang membesar dengan jayanya. paling ketara kat lengan, perut dan peha. Tak dapat Farah bayangkan betapa tersiksanya kalau orang yang berbadan agak besar. dan paling menyedihkan mereka yang penggemar makanan macam Farah ni. makan je berat mesti naik. risau tak tengok badan sendiri kat cermin?

.

Tipulah kan kalau korang selesa tengok badan yang agak berisi dekat cermin apatah lagi yang mengalami masalah kegemukkan/obesiti. Takde yang suka jadi gemuk, betulkan? ke ada yang suka? hihi, sebab gemuk ni jujurnya memang tak bestkan? Farah rasalah semua orang nak badan kurus dan cantik, tapi sebab segelintir dari kita gagal untuk kawal selera makan, malas nak excersice, berkira-kira dengan duit dan tenaga sendiri untuk berusaha maka susahlah untuk kita dapatkan berat badan idaman kita.

.

Korang bayangkan menurut kajian, negara Malaysia merupakan negara orang gemuk no 1 di asian. Ktitikal ke tak kritikal masalah kegemukkan di negara kita? lebih-lebih lagi negara kita ni macam syurga makanan, aneka makanan ada. Semua makanan sedap-sedap pulak tu, makin parah lah masalah ni kat negara kita. baca sini >>> malaysia-negara-paling-gemuk-di-asia




Aneka makanan di Malaysia

Selagi diri sendiri tiada kesedaran selagi itulah kita tidak akan kisah pon dengan size dan berat badan kita. Dan ini sangat merbahaya. Ok dibawah ni Farah nak share apa yang tak best bila kita ada size badan yang besar dan berat yang melampau.



6 perkara apa yang tak best bila gemuk:

1) SUSAH NAK CARI BAJU

Selalu kan kita tengok baju yang cantik-cantik selalunya susah nak ada size untuk orang gemuk. Jarang dan kadang-kadang memang tak de langsung. Jeleskan tengok orang kurus pakai baju semua cantik je, tapi orang gemuk nak pakai terus tertetas benang. Nak tak nak terpaksa tempah baju kat tailor, kos dia pon boleh tahan, nasib tak baik jahitan tu tak memuaskan hati. tepuk dahi. so nak rasa apa? redha je? jangan! Jom Detox Shaklee kan ada. 😀

2) PERGERAKKAN TERBATAS

Biasanya pergerakkan orang yang berbadan besar agak slow, ini kerana mereka menampung badan yang agak besar dan memberi kesan kepada pergerakkan mereka, contoh melakukan aktiviti berjalan mereka agak payah untuk berjalan lebih laju berbanding orang kurus

3) BADAN BERBAU

Apa yang tak best, badan yang gemuk mempunyai toksin yang banyak dan secara tidak langsung akan mudah menghasilkan bau yang agak kurang menyenangkan. Takkan nak bergantung kepada deodorant dan perfume setiap masa?

4) CEPAT LETIH BILA BERAKTIVITI

Keadaan ini menjadikan berat badan akan semakin bertambah kerana kurangnya beraktiviti dalam seharian contohnya selepas makan, dan gaya hidup mereka yang kurang menyihatkan seperti suka tidur dan kurang beraktiviti menjadikan badan mereka akan bertambah besar dan berat ini kerana keadaan badan yang bersize besar akan menyebabkan mereka cepat letih maka semakin kuranglah berlaku pembakaran kalori dalam badan mereka

5) BERISIKO KEPADA PENYAKIT KRONIK

Orang gemuk lebih mudah mendapat penyakit-penyakit kronik, sistem badan tidak dapat berfungsi dengan baik akibat lebihan lemak dan tinggi toksin didalam badan. Gemuk berisiko kepada pelbagai jenis penyakit.

6) MAKAN BERLEBIHAN

Bagi menampung berat badan yang semakin membesar, kebiasaannya orang gemuk mempunyai selera makan yang luar biasa, mereka suka mengambil makanan yang tinggi kalori, tinggi gula, snacks, dalam portion yang banyak. dan ini akan terus membuatkan berat badan bertambah naik.

Anda rasa ada lagi tak apa yang tak best bila jadi gemuk? Jom share diruangan komen dibawah 😀 nanti Farah edit tambah lagi dalam entry yang ni.

Kesimpulannya jadi gemuk tak best. ada ke yang bercita-cita nak badan gemuk? tak de kan, so jomlah kita join program detox Shaklee under program-detox-jutawan. 




JOM BERUBAH DAN BERTINDAK DEMI KESIHATAN ANDA
ANDA MAMPU MENGUBAHNYA!

okay tq semua yang baca entry hari ni ❤






Comments

Popular posts from this blog

Incentive Trip Shaklee (Regional & International)

BIG WHY Saya Buat Bisnes Shaklee

PENGALAMAN BERSALIN CAESAR