Kegemukkan Punca Sakit Kronik

Bismillahhirrahmannirrahim.

Assalammualaikum semua. Semoga sentiasa dalam rahmat kasih sayang Allah hendaknya.

Amalan gaya hidup sihat perlu bermula pada usia muda lagi, dan pemakanan yang seimbang adalah perkara yang amat perlu dititikberatkan, kesedaran ini perlu bermula dari  peringkat usia kanak-kanak lagi kerana obesiti juga berlaku dikalangan kanak-kanak. Menjadi tanggungjawab ibu bapa dalam memastikan anak-anak mengambil makanan yang sihat sama ada dirumah atau diluar rumah.

Risiko penyakit kronik kepada kanak-kanak akibat obesiti

November 2011, Dewan rakyat diberitahu, Malaysia berada dikedudukan paras pertama dikalangan negara-negara ASEAN dan tempat ke-6 di rantau asia pasifik yang penduduknya menghadapi masalah obesiti. 


Tahun 2006, statistik menunjukkan peningkatan secara mendadak masalah obesiti dikalangan orang dewasa kepada 250 peratus dalam tempoh masa 10 tahun lalu pada tahun 1996.


Selain itu kira-kira 38% daripada remaja diantara umur 12-18 tahun diklasifikasikan sebagai terlebih  berat. Kajian yang dilakukan terhadap 10,000 orang pelajar menunjukkan 24% pelajar yang berumur diantara 6 tahun hingga 12 tahun menghadapi masalah terlebih gemuk atau obesiti.


Kebanyakkan dari mereka yang obesiti tidak cakna dengan berat badan mereka sendiri

Masalah kegemukkan, lebihan berat badan atau obesiti merupakan faktor utama risiko  kepada kesihatan, ia berkait rapat dengan punca masalah penyakit-penyakit kronik seperti tekanan darah tinggi, paras glukosa darah tinggi, tinggi kolestrol, kanser dan juga strok.

Banyak faktor-faktor yang boleh menyumbang kepada kegemukkan/obesiti/lebihan berat badan. antaranya:

1) Makanan dan minuman yang tinggi kandungan gula dan garam
2) Pengambilan makanan ringan (junk food), fast food dan instant food
3) Pengambilan ubat-ubatan tertentu
4) Genetik/keturunan

Dan banyak lagi yang menjadi faktor-faktor penyumbang kepada kegemukkan. Paling merisaukan kebanyakkan dikalangan obesiti yang tidak mengambil berat dengan keadaan badan mereka dan paling teruk menganggap gemuk itu membahagiakan. adakah ia benar-benar membahagiakan? hati-hatilah dalam menyedapkan hati kelak diri sendiri yang merana.




Mengikut statistik peratusan orang gemuk, Putrajaya mencatatkan paras kedudukan tempat pertama, diikuti Melaka tempat ke-2 dan tempat ke-3 jatuh kepada negeri Perlis. adakah anda juga penyumbang kepada peratusan diatas? Kalau ya, berhati-hatilah daripada sekarang. 


OBESITI PUNCA PENYAKIT KRONIK.- dipersetejui oleh semua pakar kesihatan

"Terdapat peningkatan yang mendadak masalah obesiti dan penyakit kronik lain seperti sakit jantung, masalah kolesterol, darah tinggi dan sebagainya. Gula yang berlebihan yang diambil akan disimpan sebagai lemak di dalam tubuh. Ramai yang keliru kerana menyangka minyak menjadi punca kepada masalah kegemukan dan penyakit kronik ini. Sebenarnya PENGAMBILAN GULA yang berlebihan".

-Petikan dari FB DrZubaidiHealth

 5 JENIS PENYAKIT AKIBAT OBESITI







Lagi penyakit kronik lain yang berisiko kesan daripada obesiti:

6) Darah tinggi
7) Kegagalan sistem pernafasan
8) Kegagalan sistem perkumuhan

Sebenarnya kebanyakkan punca obesiti terjadi disebabkan pemakanan harian kita yang tidak seimbang dan melampaui batas. Selagi ianya tidak dikawal ia akan menjadi lebih teruk.


adakah kita sanggup untuk menghadapi sakit tumit setiap hari? sanggup bawa berat badan kesana kemari? sanggup tanggung risiko serangan jantung? sanggup rasa semput? sanggup nak tunggu penyakit-penyakit lain datang menyerang akibat daripada kegagalan anda untuk berubah demi kesihatan? kalau sanggup hentikan membaca. Sambunglah habits harian anda yang menyumbang kepada kegemukkan. baca sini >>> apa-yang-tak-best-bila-badan-gemuk

Jika telah terbit kesedaran dalam diri anda bertindaklah daripada sekarang, badan yang obes berisiko tinggi telah menghidapi pelbagai jenis penyakit yang boleh meragut nyawa. Tetapi belum terlambat untuk anda mengubahnya! Fokus utama anda adalah mendapatkan semula berat badan yang ideal disamping dapat meningkatkan tahap kesihatan anda.



Melalui Program detox Shaklee hasil yang menjadi keutamaan program ini adalah kedua-duanya sekali iaitu berat badan yang ideal serta kesihatan yang lebih baik. Jom detox Jutawan telah berjaya membuktikan melalui program ini ramai dikalangan peserta yang telah berjaya menurunkan berat badan serta kesihatan mereka yang semakin improve

baca disini tentang >>> kelebihan-program-jom-detox-jutawan 
dan lihat hasil daripada program ini >>> detox-selesaikan-banyak-masalah-kesihatan
dan ini >>> success-story-jom-detox-jutawan

Anda belum terlambat dan mampu merubahnya! Jom Join detox Shaklee dibawah Program Jom detox Jutawan. boleh terus contact no dibawah ini untuk kemasukkan batch seterusnya.


Farah 0132120792








Comments

Popular posts from this blog

Incentive Trip Shaklee (Regional & International)

BIG WHY Saya Buat Bisnes Shaklee

Malaysia Negara Paling Gemuk di Asia