Mudahnya Buat Bisnes Di Hujung Jari

Bismillahirrahmannirrahim



Hai Assalammualaikum semua.

Zaman berubah, teknologi juga semakin canggih dan maju kehadapan, semua perkara dihujung jari dan menjadikan semua perkara menjadi semakin mudah termasuklah dalam urusan perniagaan dan teramat rugi bagi mereka yang berbisnes tetapi tidak memanfaatkan teknologi yang sedia ada.

.

Percaya atau tidak ramai dikalangan para usahawan dan usahawanita sekarang mampu melakukan bisnes dimana-mana sahaja mereka berada. Tidak ketinggalan golongan suri rumah yang berjaya membuat income ratusan ribu ringgit hanya di hujung jari sahaja tanpa ada kedai atau premis dimana-mana.

.

Ya semuanya tidak ada yang mustahil di zaman teknologi yang serba canggih sekarang. Asalkan ada ilmu berkaitan dengan media sosial, ilmu perniagaan, ada mentor untuk memberi tunjuk ajar, ada teknik yang betul, semangat yang kuat dan pergantungan pada Allah yang tinggi bagi yang beragama Islam pasti setiap usaha akan membuahkan hasil.

.

Banyak pilihan bisnes diluar sana, dan sememangnya semua jenis bisnes akan memanfaatkan penggunaan media sosial untuk menarik pembeli online. Hatta mereka yang ada kedai sekalipon tidak akan ketinggalan untuk memanfaatkan penggunaan media sosial sepenuhnya seperti blog, youtube, facebook, instagram, whatsapp, telegram dan pelbagai lagi website e-commerse yang telah tersedia seperti Shopee, Lazada, Mudah.my, dan banyak lagi.

.

Antara kepentingan media sosial adalah:

1) MEMPERKENALKAN JENAMA ATAU BARANGAN JUALAN

Bagi memastikan jenama atau barangan jualan Anda dikenali ramai, media sosial adalah jawapannya.

2) TAMBAH PROSPEK DAN PELANGGAN

Anda lebih mudah mendapatkan prospek dan pelangan yang lebih ramai melalui media sosial kerana ramai yang inginkan kemudahan dihujung jari.

3) MEMBINA HUBUNGAN

Dengan adanya teknologi yang serba canggih anda dapat berhubung dengan pelangan untuk follow up bagi membolehkan mereka mendapatkan tindak balas daripada anda.

.

Terdapat 2 jenis pengiklanan yang boleh anda lakukan di media sosial iaitu pengiklanan percuma dan juga berbayar. contoh pengiklan berbayar apabila anda menggunakan Facebook Ads dan Goggle Adwords.

Ini kerana menurut kajian daripada SKMM (Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia, sebanyak 60% pengguna menggunakan carian di google untuk mendapatkan maklumat tentang apa yang mereka kehendaki, dan selebihnya mereka mencari di Facebook, dan lain-lain lagi platform media sosial yang ada.

.

Antara platform utama untuk menjalankan perniagaan bagi menarik pelanggan dari media sosial antaranya adalah:

1) BLOG - Ia adalah ibarat sebuah kedai dan memudahkan pelanggan merujuk sesuatu benda atau service sebelum membuat keputusan untuk membeli.

2) INSTAGRAM - Ia juga lebih menarik perhatian pelanggan dengan paparan gambar yang cantik dan menarik sesuai untuk hard sellling. dan ia bertambah menarik hanya dengan mendapatkan review daripada artis atau instafamous terhadap produk jualan kita. kosnya juga lebih rendah berbanding platform berbayar yang lain.

3) FACEBOOK - Untuk personal facebook adalah lebih baik jika perkongsian tidak terlalu berat dengan iklan perniagaan. Sebaiknya ia digunakan untuk branding diri. Anda boleh menggunakan FB ads untuk iklan perniagaan.

4) YOUTUBE - Video yang menarik mampu memukau pelanggan secara visual. Youtube sentiasa mendapat paparan tertinggi setiap masa.

.

Apa jua bisnes yang sedang kita jalankan, sebaiknya menggunakan platform-platform yang sedia ada supaya perniagaan kita lebih cepat dikenali dan dapat memberikan manfaat kepada yang memerlukan.

.

Selain ada ilmu yang betul tentang perniagaan, tindakkan kita adalah sangat penting. ada ilmu setinggi gunung sekalipun jika kita tiada tindakan akan jadikan ianya hanya sia-sia.

.

Berminat untuk perniagaan  Shaklee boleh kilik link ni >>> peluang-bisnes-shaklee-3c
baca disini juga >>> Kelebihan Bisnes Shaklee









Comments

Popular posts from this blog

Incentive Trip Shaklee (Regional & International)

BIG WHY Saya Buat Bisnes Shaklee

Malaysia Negara Paling Gemuk di Asia